Witajcie po długiej przerwie. Długo niczego nie opublikowałem, ale mam zamiar powrócić ze wzmożoną siłą. Dzisiaj chciałbym poruszyć zawsze aktualny temat dotyczący trendów w budowaniu stron WWW.

W ostatnim czasie dużo na zainteresowaniu zyskują rozwiązania RWD (Responsive Web Design), głównie za sprawą ich pozytywnego wpływu na pozycjonowanie i zwiększającej się liczby użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu.

Strona responsywna, ale o co chodzi?
Dla niektórych hasło strona responsywna jeszcze niewiele mówi, ale pewnie znaczna większość z Was przeglądając sieć przez smartfona natrafiła na strony, które doskonale wypełniały przestrzeń kilkucalowego ekranu. Było na nich mniej elementów, ale za to wszystkie czytelne i ułatwiające obsługę witryny przez urządzenia dotykowe. Tę właściwość zapewnia technika responsywnego budowania stron. W skrócie chodzi o to, że strona przy wczytywaniu sprawdza rozdzielczość i typ urządzenia uruchamiając odpowiedni dla niego widok. Najlepiej zobaczyć to na przykładzie. Poniżej strona w wyglądzie, który byłby dostępny na zwykłym komputerze stacjonarnym lub laptopie:

Strona internetowa w wersji desktop

I ta sama strona uruchomiona na urządzeniu mobilnym:

Strona internetowa w wersji mobilnej

Tak właśnie działa responsywność zapewniając użytkownikom internetu łatwość przeglądania witryn, a z racji zastosowania dużych elementów także komfortową obsługę na urządzeniach wyposażonych w wyświetlacze dotykowe.

Potrzeba stosowania stron responsywnych wynika z rosnącego grona internautów, którzy przeglądają sieć korzystają z urządzeń mobilnych. Na dzień dzisiejszy jest to około 35-40% użytkowników. Stąd przedsiębiorcy nie chcąc sobie pozwolić na utratę potencjalnych klientów coraz częściej decydują się na inwestowanie w strony responsywne. Strona responsywna jest także lepiej odbierana przez wyszukiwarkę Google, szczególnie jeśli chodzi o jej mobilną wersję.

Jednostronicowa witryna WWWOprócz tworzenia stron responsywnych coraz częściej można spotkać witryny jednostronnicowe, gdzie wszystkie informacje prezentowane są na jednej stronie. Takie witryny mają jedną dużą zaletę. Można w prosty sposób sterować w jakiej kolejności odbiorcy mają przyswajać informacje (kierunek przeglądania strony odbywa się z góry na dół). Witryna opierająca się o jedną stronę wymaga jednak od twórcy przygotowania krótkich atrakcyjnych treści, które będzie można prezentować na każdym kawałku strony. Stąd też taka strona może się nie sprawdzać w przypadku witryn, które z definicji mają oferować internautom dużo szczegółowych informacji. Wyjściem z tej sytuacji jest tworzenie hybryd, gdzie poza długa efektowną strona główną mamy także wiele podstron rozszerzających zagadnienia przedstawione na stronie startowej.

Zobacz w działaniu strony WWW prezentowane w materiale:

http://www.szablon1.asari.pl

http://minimable.fedeweb.net/demo/

Autor: Marcin

    7 komentarzy

  1. Nieruchomości Sochaczew 24 lutego 2014 at 17:30 Odpowiedz

    U nas użytkownicy mobilni stanowią bardzo małą niszę. Dopiero pracujemy nad wersją mobilną strony. Planujemy zrobić oddzielną stronę dla urządzeń mobilnych.

  2. Nieruchomości Skierniewice 23 marca 2014 at 19:33 Odpowiedz

    Zawsze lepsze wszystko niż flash. Niestety ta technologia w ogóle się nie sprawdza.

  3. Strefa 6 maja 2014 at 11:32 Odpowiedz

    Dobra do SEO, responsywna, semantyczna, bez Flasha, za to z HTML5. A do tego jeszcze taka, co się klientowi spodoba. I bądź tu mądry człowieku 🙂

  4. Dopoznania 21 maja 2014 at 18:08 Odpowiedz

    Bo najlepsze jest strona pod użytkownika. On musi się na niej dobrze czuć. wiedzieć gdzie i co jak znaleźć.
    Ale niestety musi spełniać jeszcze wiele inny kryteriów, które często są trudne do przeskoczenia.

Napisz komentarz





9 × = sześćdziesiąt trzy